Κατασκευή άμαξας

Κατασκευή άμαξας

Πως φτιάχνουμε άμαξα για άλογα

Το όχημα του μέλλοντος!
Η κατασκευή άμαξας για ζώα είναι σχετικά απλή και το κόστος της (ανάλογα τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε) δεν ξεπερνά τα 600€ χωρίς να υπολογίσουμε τα υπόλοιπα παρελκόμενα προκειμένου να προσαρμοστεί στην ράχη του αλόγου και να σύρετε με ασφάλεια για τον αναβάτη, το άλογο και τους υπολοίπους. Στο κόστος δεν υπολογίζουμε τα εργατικά. Προϋπόθεση όλων όμως είναι να είναι εκπαιδευμένο το άλογο για να σέρνει την άμαξα.

Αρχικά ξεκινάμε να υπολογίζουμε τις διαστάσεις της άμαξας με βάση το όχημα με το οποίο θα μεταφέρουμε την άμαξα σε διάφορα μέρη πέρα από το κτήμα μας αν χρειαστεί. Αν έχουμε αγροτικό αυτοκίνητο με καρότσα και με αυτή υπολογίζουμε ότι θα την μετακινούμε, πρέπει οι εξωτερικές διαστάσεις της άμαξας (εξωτερικά των τροχών) να μην υπερβαίνουν το εσωτερικό πλάτος της καρότσας του αγροτικού. Θεωρούμε ότι η καρότσα μεταφοράς είναι πλάτος εσωτερικά 1,20 μέτρα.

Τα υλικά που χρησιμοποιούμε είναι μεταχειρισμένα κυρίως.
Οι ρόδες είναι από δίκυκλη μηχανή (μπροστινές) σε διαστάσεις 21΄΄ Χ 160 με δισκόφρενα που θα τις βρούμε μεταχειρισμένες περίπου από 30€ κάθε μία χωρίς λάστιχο. Με 100€ μπορούμε να βρούμε δύο καινούργια λάστιχα αν δεν ταιριάξουμε δύο όμοια μεταχειρισμένα. Οι σούστες είναι μεταχειρισμένες από αγροτικό αυτοκίνητο μήκους περίπου 1,20 μέτρα και κοστίζουν περίπου 50€ το σετ. Υπάρχει η δυνατότητα να αγοράσουμε μικρές σούστες αν θέλουμε από καρότσα ειδική για βάρκες αν θέλουμε μικρότερη διάσταση σούστας. Ο άξονας που θα συνδέει τους τροχούς μπορεί να είναι από σίδηρο 32 χιλιοστών stall 3 που χρησιμοποιούν στις οικοδομές. Το μήκος του θα είναι 1,20 μέτρα. Για να γίνει η προσαρμογή των τροχών επάνω του θα πρέπει να πάμε στον τόρνο και να μας τορνεύσει τα άκρα του με βάση την εσωτερική διάμετρο των ρουλεμάν του τροχού και να μας προσαρμόσει δύο παξιμάδια ασφαλείας στα άκρα.

Κατασκευή άμαξας

Πως κατασκευάζουμε την άμαξα

Αφού έχουμε τον άξονα και τις ρόδες προσαρμοσμένες μπροστά μας ξεκινάμε το χτίσιμο της άμαξας βάζοντας πρώτα επάνω τις σούστες. Για να γίνει η προσαρμογή θα χρειαστούμε ντίζα Μ10 που θα την κάνουμε σε σχήμα πετάλου και αυτό για να σφίξουν οι σούστες καλά πάνω στον άξονα μιας και τα δικά τους πέταλα (φουρκέτες) είναι για μεγαλύτερη διάσταση.
Έχουμε πλέον τον άξονα και τις σούστες δεμένες και θα χρειαστούμε 2 τμχ Χ 1,20 μέτρα και 2 τμχ Χ0,80 μέτρα σίδερο τύπου πι (Π) 50άρι για να κατασκευάσουμε ένα πλαίσιο γωνιασμένο που θα αποτελέσει το σασί της άμαξας. Από εκεί και πάνω πλέον σχεδιάζουμε την άμαξα ανάλογα με τα γούστα μας.

Εκείνο που θα πρέπει να έχουμε κατά νου από αυτή την φάση της κατασκευής και να το ελέγξουμε στο τέλος όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή είναι το κέντρο βάρος της άμαξας. Εφόσον μπουν και οι σωλήνες – τιμόνια θα πρέπει με το βάρος 160 κιλών περίπου (δύο ατόμων) καθισμένων στο κάθισμα, στο άκρο των τιμονιών να πέφτει βάρος λιγότερο από 30 κιλά έτσι ώστε να μην κουράζουμε το άλογο σηκώνοντας φορτίο. Όλη η δύναμη του πρέπει να είναι στην έλξη που δεν το κουράζει. Το κέντρο βάρος της άμαξας μπορεί να αλλάξει αν μετακινήσουμε τον άξονα πίσω ή εμπρός -ανάλογα- πάνω στις σούστες.
Τοποθετούμε μια λαμαρίνα 1,5 χιλιοστών για πάτωμα με ενισχύσεις έτσι ώστε να μην ταλαντεύετε και τρομάζει το άλογο. Μπορεί να είναι και ξύλο.

Κατασκευάζουμε στην στράντζα ένα κουτί κλειστό από όλες τις πλευρές εκτός από την πάνω πλευρά που θα βάλουμε ένα μαξιλάρι ως κάθισμα ή θα κατασκευάσουμε ένα κάθισμα σε ταπετσιέρη και θα αποτελεί το καπάκι του κουτιού – καθίσματος που θα χρησιμεύει και σαν αποθηκευτικός χώρος. Οι διαστάσεις του θα είναι 0,60 ύψος (χωρίς το μαξιλάρι) 0,80 μήκος και 0,30 πλάτος. Φτιάχνουμε και την πλάτη με τα ίδια υλικά ενισχύοντας με δύο γωνιές 40 χιλιοστών όλη την κατασκευή του καθίσματος στο πίσω μέρος. Στο εμπρός μέρος του σασιού φτιάχνουμε ένα πλαίσιο ύψους 0,70 μέτρων και πλάτος όσο του σασιού και μπορούμε εσωτερικά να βάλουμε ξύλο, λαμαρίνα ή να κάνουμε κάποιους συνδυασμούς έτσι ώστε να βάζουμε μια μετόπη που μπορεί να είναι από ξύλο διακοσμημένη ανάλογα.

Τα τιμόνια που θα συνδέουν την άμαξα με το άλογο είναι διατομής 1 &1/2΄΄ σωλήνα υδρεύσεως βαρέως τύπου (όχι κατασκευών). Το μήκος τους είναι περίπου 2 μέτρα και στερεώνουν στην άμαξα στο κέντρο της και σε απόσταση μεταξύ τους 0,90 μέτρων ανάλογα με το μέγεθος του αλόγου. Πρέπει να βγαίνουν έτσι ώστε να είναι πιο εύκολη η μεταφορά της με άλλα μέσα. Συνήθως κολλιούνται στην άμαξα επάνω πολύ γερά, δύο τεμάχια μεγαλύτερης διατομής περίπου 0,50 μέτρων έτσι ώστε να μπαίνουν εσωτερικά τα τιμόνια και να σφίγγουν με περαστές βίδες.

Τα φρένα στην άμαξα μπορεί να είναι και αυτά από δίκυκλη μηχανή και τα προσαρμόζουμε με την βοήθεια μηχανικού για να είναι σωστά πάνω στον άξονα. Χρειάζονται ειδικά στις κατηφόρες για να βοηθάμε το άλογο και να μην το σπρώχνει το βάρος της άμαξας. Δεν υπολογίζουμε ότι με αυτά θα σταματήσουμε την άμαξα στην περίπτωση που το άλογο τρομάξει από κάτι γιατί οι δυνάμεις είναι πολύ μεγάλες και δεν υπάρχει ενδεχόμενο να σταματήσουμε σε αυτή την περίπτωση, ούτε πρέπει να υπολογίζουμε ότι θα εγκαταλείψουμε το όχημα και να προκαλέσουμε ατύχημα.

Αν αναζητήσουμε σχετικά στο διαδίκτυο ή τις υπηρεσίες θα βρούμε τι απαιτείται για να είμαστε νόμιμοι. Αναφέρω επιγραμματικά ότι μπορούμε να βγάλουμε άδεια ζωήλατου από την τροχαία και άδεια κυκλοφορίας από τον δήμο που θα κινείται.
Για να προσαρμοστεί στο άλογο υπάρχουν έτοιμα σετ με συνθετικά ή δερμάτινα ζέματα ανάλογα με το ποσό που διαθέτουμε. Οι τιμές της αγοράς είναι περίπου από 400€ και πάνω.

Για όσους ενδιαφέρονται για την ιστορία των αμαξών υπάρχει ελεύθερα στο διαδίκτυο ένα πολύ ενδιαφέρον βιβλίο με τίτλο "Άλογα και άμαξες στον αρχαίο κόσμο"

Διαβάστε ακόμη:Φτιάχνω υδραυλική αντλία νερού

2 σχόλια:

  1. Μπορείτε να μου στειλετε περισοτερες φωτογραφίες τις κατασκευής σας??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το σωστό είναι η άμαξα να κοτσαρει πάνω σε άλλο άξονα που είναι στο ζώο. Έτσι ζυγίζει και καλύτερα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σχόλια που δεν είναι σχετικά και δεν αποσκοπούν σε σοβαρή συζήτηση του συγκεκριμένου θέματος θα διαγράφονται. Παρακαλώ να γράφεται κόσμια και με Ελληνικούς χαρακτήρες.
Η ευθύνη των σχολίων ανήκει αποκλειστικά και μόνο στους σχολιαστές.